Zanim zaczniemy naukę, musisz wiedzieć, że nie ma tylko jednego chwytu H. Istnieje ich kilka, jeśli nie kilanaście, ale mamy trzy podstawowe, które koniecznie musisz poznać. Przedstawię Ci je w tym miejscu i pokażę jak najlepiej je zagrać.
Na początek – Chwyt H-dur
H-dur jest jednym z głównych chwytów barowych, jakich używamy podczas naszej przygody z grą na gitarze.
Niestety wiele osób męczy się z nim niepotrzebnie, a można zagrać go w prostszy sposób, mniej znany i ułatwić sobie chwytanie.
Obok znajdziesz poradnik, w którym wytłumaczone jest jak grać obie wersje i którą polecamy Ci stosować. Poniżej znajdzies też diagramy z możliwościami zagrania chwytu H-dur.
Jak zagrać H-dur?
Diagram, który widzisz po prawej stronie pokazuje wersję, którą polecam Ci grać. Dlaczego ta jest lepsza?
Taki układ jest o wiele łatwiej chwycić. Nie trzeba niepotrzebnie wyginać ręki, dzięki czemu możemy precyzyjniej docisnąć chwyt barowy.
Zaczynijmy właśnie od barowego; chwytamy go na szóstej, drugiej i pierwszej strunie. Ważne jest to, że nie musisz dociskać wszystkich strun chwytem barowym! Trzecia, czwarta i piąta są zagospodarowane przez inne palce więc możesz skupić się na trzech, które dociska palec wskazujący i zrobić to dokładnie.
Barowy chwytamy na siódmym progu. Na szóstej strunie wydobywamy dzięki temu bazowy dźwięk H. Piąta struna powinna być dociśnięta na dziewiątym progu, dzięki czemu otrzymujemy dźwięk F# (Fis). Kolejno czwarta struna również musi być wciśnięta na dziewiątym progu, co tworzy nam kolejny dźwięk H.
Trzecią strunę dociskamy na ósmym progu, co daje nam dźwięk D# (Dis). Pozostałe dwie dolne dociskamy oczywiście wspomnianym już barowym, dzięki czemu otrzymujemy z drugiej struny drugi dźwięk F# (FIs), a z pierwszej struny trzeci dźwięk H.
Wszystko to daje nam trójdźwięk zwany akordem – H – F# – H – D# – F# – H. A trójdźwięk z takimi trzema „nutkami” nazywamy H-dur. Co ciekawe, jeśli te trzy dźwięki zagrasz razem na pianinie również otrzymasz akord H-dur.
Werjsa H-dur, której lepiej nie grać
H-dur, które widzisz po lewej stronie jest bardziej znane i częściej używane, a ja osobiście polecam go unikać. Dlaczego?
Bo grając go niepotrzebnie się wyginamy, męczymy i narażamy na brzęczenie.
Chwycenie trzema palcami na czwartym progu „przesuniętego A-dur”, a do tego chwytu barowego nie jest wcale takie proste i przyjemne – szczególnie dla początkujących gitarzysów.
Dlatego warto stosować powyższą wersję i grać precyzyjnie.
Chwyt h-moll
Poza wersją durową, chwyt H można też zagrać w wersji molowej. Wyjdzie nam z tego h-moll, który jest prawdopodobnie najczęściej używanym chwytem barowym. Nie jest trudny więc nie masz się czego bać!
Chwytamy go niemalże tak samo jak łatwiejsze H-dur. Tyle, że trzeba zrobić kilka zmian.
Po pierwsze barowy chwytamy na drugim progu. Po drugie, nie dociskamy szóstej struny – ten chwyt gramy od piątej w dól. A to dlatego, że na drugim progu piątej struny jest bazowy dźwięk H.
Tak więc barowym chwytamy pierwszą i piątą strunę. Reszta palców ląduje na kolejnych strunach;
Serdeczny palec na czwartym progu czwartej struny. Mały palec na czwartym progu trzeciej struny, a środkowy na trzecim progu drugiej struny.
Najciekawszy chwyt H – H7-dur
Z chwytów H, które warto poznać, weźmiemy sobie trzeci – najciekawszy z tych wszystkich – czyli H7-dur.
Dlaczego ten chwyt jest najciekawszy? Spróbuj go zagrać, a przekonasz się jak specyficzne, „siódemkowe” brzmienie wydaje. Ale to nic złego – wręcz przeciwnie! Jest dzięki temu niesamowicie przyjemny dla ucha.
Choć w jego skład wchodzą inne dźwięki, czasem można go użyć, by zastąpić uciążliwy H-dur, który gramy z barowym i takim sposobem ominąć chwyt barowy.
Zauważ, że przy szóstej strunie mamy krzyżyk, co oznacza, że nie szarpiemy tej struny i gramy dopiero od piątej w dół.
Otrzymamy dźwięki H – D# – A – H – F#. Z naszego trójdźwięku, który mieliśmy przy H-dur zrobił się dźwięk, w którego skład wchodzą cztery różne dźwięki przez co nie jest już zwykłym akordem.
Jak o poprawnie chwycić? Wskazującym palcem dociskamy czwartą strunę na pierwszym progu. Kolejno środkowy palec ląduje na piątej strunie, na drugim progu. Na drugim progu trzeciej struny kładziemy palec serdeczny. Pozosało nam wciśnięcie pierwszej struny na drugim progu, co robimy używając małego palca.
Jeśli chcesz bardziej wgłębić się w temat chwytów gitarowych, pobierz darmową Tabelę Chwytów Gitarowych oraz Kurs Chwyty Gitarowe dla Każdego.
Znajdziesz w nich mnóstwo praktycznej wiedzy o tym jak poprawnie chwytać akordy i jak w prosty sposób się ich nauczyć.