Cis Chwyt Gitarowy

Czy wiesz jakiego dokładnie szukasz chwytu? Cis to pojedyńczy dźwięk od którego dopiero tworzymy chwyt gitarowy - i to nie jeden. Dwa najbardziej podstawowe przedstawię Ci poniżej. Jednym z nich jest durowa wersja, czyli Cis-dur. Drugi to wersja molowa, czyli cis-moll.

Warto też zapamiętać, że dźwięk cis lub poszczególny chwyty możemy spotkać jako C#, lub np. C#m w przypadku cis-moll. Tych nazw używa się naprzemiennie, zależnie od tego, którą nazwę lubisz bardziej tak więc warto znać obie.

Jak zagrać Chwyt Cis-dur

Cis-dur w podstawowe, najbardziej znanej wersji jest nieco uciążliwy bo musimy bardzo rozciągnąć palce. 

Gramy go od piątej struny, bo jak widzisz na diagramie, przy szóstej jest krzyżyk, który informuje nas o tym by tej struny nie szarpać.

Zanim przejdziemy do barowego, dowiedzmy się co trzeba zagrać poza nim.

Najpierw szukamy szóstego progu - tam wciskamy po kolei: na czwartej strunie środkowym palcem, na trzeciej serdecznym, a na drugiej małym palcem.

Pozostają nam pierwsza i piąta struna. Barowym wciskamy tylko te dwie. Nie musimy się siłować by wcisnąć wszystkie pięć, bo i tak nic nam to nie da. 

Znajdź pierwszy staw, zgięcie we wskazującym palcu i dociśnij nieco pod nim pierwszą strunę na czwartym progu. Później czubkiem palca pozostaje Ci wcisnąć piątą strunę także na czwartym progu. Pamiętaj by lekko zgiąć palec - ma wyglądać jak półksiężyc.

Otrzymujemy trójdźwięk, akord z dźwięków - Cis - G# - C# - F - G#.

Chwyt gitarowy cis-moll

cis-moll jest bardziej znany i częściej używany niż durowa wersja chwytu Cis. Zapamiętaj też nazwę C#m, bo możesz spotkać się z nią równie często co ze znanym ci cis-moll.

Różnica między durową a molową wersją jest niewielka. Musimy jeden dźwięk z trójdźwięku obniżyć o pół tonu i wyjdzie nam cis-moll.

Tym dźwiękiem jest F, który obniżony o pół tonu zamienia się w E. Jeśli zauważysz z poprzedniego chwytu, F był na szóstym progu drugiej struny. 

Skoro obniżamy go o pół tonu, znaczy to że oddalamy się od pudła rezonansowego o jeden próg. Teraz musimy wcisnąć piąty próg na drugiej strunie.

Zmienia nam się trochę układ palców. Środkowy wciska drugą strunę na piątym progu. Serdeczny palec musi teraz docisnąć czwartą strunę na szóstym progu, a mały palec przenosi się na trzecią strunę na szósty próg.

W barowym zasada jest taka sama, ale teraz będzie nam znacznie łatwiej go chwycić, bo nie musimy tak rozciągać ręki.

Na trójdźwięk w cis-moll składają się dźwięki: Cis - G# - C# - E - G#.

Jeśli...

  1. Chcesz dowiedzieć się jak zagrać prawie każdą piosenkę dzięki kilku
    prostym chwytom
  2. Chcesz poznać sposoby jak uniknąć barowych i wydobyć takie samo,
    a nawet przyjemniejsze brzmienie
  3. Chcesz nauczyć się grać ze słuchu...

© Copyright by Grzegorz Myszor, JakZagrac.pl ® 2016 All rights reserved. | Mapa strony

To jest obszar dolnego suwaka. Możesz edytować ten tekst lub wstawić tutaj dowolny element. Jest to znakomite miejsce na wstawienie formularza zapisu lub licznika odliczającego czas do końca promocji lub ilości pozostałych sztuk towaru.